October 26 2014 02:17:18
Navigation
Hovedindhold
· Forside
· Velkommen/Welcom
· Vedtægter
· Træfkalender
· Debatforum
· Fotoalbum
· Artikler
· Links
· Søg
Kontakt
· Kontakt siden/Contact page
Velkommen til MZ Klub Danmarks hjemmeside!
Rigtig god fornøjelse.

Ønsker du at blive medlem af klubben, skal du først registrere dig som bruger, herefter bliver der mulighed for at sende en indmeldelse.
Ny bruger!
Har du oprettet dig som bruger og aktiveret med link i den til sendte mail uden at få adgang til hjemmesiden ved at logge ind? Så skal du sende en mail som indeholder dit brugenavn, til Jens (VEB Meister) evt. ved hjælp af Kontakt siden/Contact page. eller direkte via adressen postmaster@mzklub.dk
Se indlæg
 Udskriv debat
gear olie hvor meget
Kurt Olsen
#1 Udskriv indlæg
Lagt på d. 29-03-2009 09:21
MZ Medlem

Antal indlæg: 1

Hej til alle dem der ved noget om mz etz 250 1984 hvordan ser man om der er nok olie på gearkassen ? Da jeg er blevet den lykkelige ejer af en sådan mc . Der er ingen målepind til at måle nivoet på olien (skal der ikke være en sådan) der findes kun en gummiprop til påfyldning.

595
#2 Udskriv indlæg
Lagt på d. 29-03-2009 09:34
Brugers avatar

MZ medlem meget aktivt

Antal indlæg: 958

Hej Kurt

Lige bag gearpedalen sidder en skrue, tager du den ud, skal olien kunne løbe ud hvis der er nok på.
Hvis du vil skifte olien, pas på, der er 2 steder, den store bundprop nærmest kædesiden og den nederste skrue i koblingsdækslet.
"Proppen" i midten under motoren må du ikke røre, den er til gearskiftet.

Husk den rigtige olie, se andet sted her i forummet, GL3 ikke GL4 eller GL5

...se at blive "rigtig" medlem så du kan downloade manualen til din MZ, kontigentet er hurtigt tjent hjemGrinGrin

Mvh, Gunnar

33
#3 Udskriv indlæg
Lagt på d. 29-03-2009 10:01
Brugers avatar

MZ medlem meget aktivt

Antal indlæg: 1061

Husk at bundproppen ikke må spændes for hårdt, da støbningen omkring er meget tynd. Selv bruger jeg at give bundpropgevindet en lille smule holymar el. lign. - f.eks silikone for at undgå at den begynder at dryppe unden at overspænde - selv med ny pakning.

Mvh Ole B
MZ ES 300 ´62

dmsf
#4 Udskriv indlæg
Lagt på d. 30-03-2009 13:08
MZ Medlem

Antal indlæg: 14

hvorfor er det lige det skal være gl3???
hvad gør forskellen

335
#5 Udskriv indlæg
Lagt på d. 30-03-2009 13:58
MZ medlem godt igang

Antal indlæg: 271

Det er fordi en såkaldt højlegeret gearolie indeholder additiver der kan opløse den vegetabilske koblingsbelægning. Fabrikken anbefaler:

API GL 4
Addinol GS 80 W, Addinol GS 85 W 90
Aral Getriebeöl EP SAE 80W, Aral Getriebeöl EP SAE 85W-90
BEL-RAY MC 4 SAE 80 W
BP Energear MC 85 W-90
Castrol EP 80 und EP 90 TAF -X
ELF MOTO T TRANSELF EP 80W
ESSO GEAR OIL GX-D 80W ESSO GEAR OIL GX-D 85 W-90
Shell Spirax MA 80W, Shell Spirax EP 90

Jan A.
1984 MZ ETZ 250
2008 BMW F 650 GS

dmsf
#6 Udskriv indlæg
Lagt på d. 30-03-2009 18:35
MZ Medlem

men det er jo gl-4 olier,,, hvorfor skriver gunnar så det skal være gl-3
, havde fat i castrol idag og ifølge deres skemar over mc, anbefaler de castrol mtx 75/140, hvilken er en syntetisk gl-5 olie

595
#7 Udskriv indlæg
Lagt på d. 30-03-2009 19:52
Brugers avatar

MZ medlem meget aktivt

Antal indlæg: 958

...det gør Gunnar fordi Gl 4 HAR additiver (nogle langhårede bæster som ændrer oliens karakter) tilsat og derfor falder udenfor "ulegerede" olier, som oprindelig anbefales.

MEN efter eksperimenter med div. olier, viste fundet af en ældre dunk Castrol GL3 sig at gøre underværker og da den var tom gik vi over til Addinol GL3 (koster omkring 50 kr. pr. l. i D-land).

Mindre lyde fra gearkasse og et "smørblødt" gearskifte samt et minimalt "klask" ved koldstart.

Herefter har jeg ikke fundet anledning til at skifte til anden olie og der skal velunderbyggede argumenter til før dette sker.

Det er koblingsbelægningen og det "manglende" oliefilter der sætter dagsordenen.

Man kan så vælge selv at efterprøve andre teorier på sin MZ, og evt. skrive om sine erfaringer her.

Mvh, Gunnar

335
#8 Udskriv indlæg
Lagt på d. 30-03-2009 20:41
MZ medlem godt igang

Antal indlæg: 271

Jeg har selv fået Addinol på min, men har ellers bare skrevet af efter dén Schmierstoff-Tabelle der fulgte med min MZ ETZ!

Jan A
1984 MZ ETZ 250
2008 BMW F 650 GS

kryger
#9 Udskriv indlæg
Lagt på d. 31-03-2009 00:39
Brugers avatar

MZ Medlem

Antal indlæg: 29

Jeg havde ellers lovet mig selv ikke at skrive det igen, men alligevel for der er stadig mange der vil putte hvad som helst i deres ellers så værdifulde MZ - så værsgod:

Der bør efter fabrikkens anvisning kun anvendes gearolie af typen GL 3 SAE 80. Dette er en olie specielt til normalt fortandede gear. Det er samtidig en olie med meget få tilsætningsstoffer, især i forhold til nye olier af typen GL 4 eller GL 5. Disse moderne olier indeholder tilsætningsstoffer der i uheldige tilfælde opløser koblingslamellernes belægning og angriber simmerringene. Virkningen er fx klæbende kobling, da lamellerne ikke vil skille rigtigt. I de værste tilfælde risikerer du tilstoppede oliekanaler.

Det anbefales at skylle gearkassen efter med diesel før den ny olie påfyldes - kør et par kilometer med diesel og luk så skidtet ud og påfyld ny GL 3 gearolie.

Kan man ikke få fat i det bedste - det rigtige, altså GL 3 SAE 80 anbefaler bogen 'Wie helfe ich mich selbst' fra 1981 at man i så fald bruger en ulegeret motorolie SAE 40, med skift for 10.000km..

Til de gamle MZ'er fx ES 250 1964 anbefales i den tilhørende 'Betriebsanleitung für die MZ-MOTOTRÄDER': 750ccm sommer eller vinterolie - også her er det altså ulegerede singleolier der menes - ikke moderne noname multigradeolier.

Problemet er at ulegerede motorolier ikke sådan lige er til at få fingre i, de udgik fra almindelig handel for mange år siden!

Dirk Wildschrei, MZ-oraklet, skriver i sin MZ-schrauberbuch fra 2003 at GL 3 SAE 80 er det eneste rigtige, samt at det eneste alternativ er en ulegeret 100 motorolie der fx. bruges som indkøringsolie på historiske amerikanske flyvemaskiner med boxermotor .

Følgende GL 3 olier kender jeg og kan anbefale, men der findes sikkert flere:

http://www3.shell.no/op/smidler/prodhbok/dentax.htm

http://www.addinol.de/deutsch/data/prod/pneu/kfz/kfz-getriebe.htm

Værdifuld viden om MZ fås på tysk: http://www.mzwissen.de.vu/

Jeg købte for et par år siden et par store spande af Shells Dentax olien og hvis ellers køberen er sympatisk kunne jeg da godt overtales til at sælge andele af denne.

Mvh. Jesper Kryger

Lassenc
#10 Udskriv indlæg
Lagt på d. 31-03-2009 12:06
MZ medlem godt igang

Antal indlæg: 225

Er der nogle steder sådan "rundt omkring" hvor man kan få denne Gl3?

Jeg tænker på hvis man nu skulle lave et uanmeldt olieskift eller lign.

dmsf
#11 Udskriv indlæg
Lagt på d. 31-03-2009 17:58
MZ Medlem

hej,, har idag fået fat i en castrol st90 gl3.
det er det de kalder en klassisk olie,kan kun sige der er en mærk bar forskel i gearskifte og kobling.
har i sidste uge købt en syntetisk gl5 .men syntes det var ligsom den ikk koblede ordentlig ud, altså som om det trak i den stadig..
det er helt væk nu.
www.castrolshop.dk
der kan man se en forhandlerliste .
TIL LASSENC. Torben Olesen
Automobiler på fåborgvej 340 tlf 66 17 42 49
skulle ha en sådan..
ca pris 120.-
det gav jeg ved classic volvoparts i voldby v hammel..

Tak til gunnar for at lede mig i rigtig retningGrin

Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Brugerafstemning
Hvor mange MZ'er har du at køre på?

Du er nødt til at logge på for at stemme.
Nyeste artikler
· Vinterens arbejder
· Så blev der stille
· Kolonnekørsel for fæ...
· Effektudstødning
· Bag kulisserne hos MZ
7,239,895 Unikke besøg Original Theme, Athos, by Thomas - Modified into Athos_Grey by Harly